7.2 ENCYKLOPEDIA KSZTAŁTÓW
Rozdział przeznaczony dla dzieci, które będą podnosić w dalszym ciągu swoją sprawność grafomotoryczną.
Najpierw trzeba dzieci nauczyć "widzieć" i odtwarzać, a potem dopiero uczymy tworzyć. Ćwiczenia w odtwarzaniu kształtów mają dzieciom pomóc, nie tylko jako ćwiczenia małej motoryki, ale poprzez nie dzieci dostrzegają złożoność kształtów wokół siebie. W czasie tych ćwiczeń dzieci rysują najpierw ręką dominującą, a potem niedominującą i oburącz. Jest to ważne ze względu na równoważenie stron ciała i danie dzieciom możliwości wyboru ręki.
Aby ćwiczenia kształtów nie stały się nudne, a były rozwijające należy z kształtów tworzyć obrazy abstrakcyjne, np.: projektowanie wzoru zasłon, materiału na sukienkę, rysowanie projektu sadzenia kwiatów w ogrodzie, układ gwiazd na niebie lub kamieni w sadzawce, itp.
Trzeba również uzmysłowić dzieciom, jak bardzo różnorodny jest świat kolorów. Wrażliwość i wyczucie barw wymaga ćwiczeń. Dzieci poznają kolory podstawowe i pochodne, a później mogą je grupować na ciepłe i zimne. Ćwiczenia w rysowaniu linii i figur połączone będą z poznaniem różnych kolorów.
Zaczynamy ćwiczenia od ruchów rozmachowych. Przechodzimy kolejno od największych ruchów i dużych formatów, do coraz mniejszych. Najmniejszym formatem powinien być A4.
Proponuję następujące ćwiczenia:
• rysowanie dłonią w powietrzu - wyciągnięta ręka
• rysowanie palcem w powietrzu (ręką dominującą, ręką niedominującą, oburącz)
• rysowanie palcem po dywanie
• układanie na dywanie wzoru z włóczki, wstążki
• rysowanie wzoru na plecach kolegi (pociąg)
• ruchy palcem po wzorze na kartce A4
• rysowanie wzoru na tacy z sypkim materiałem
• rysowanie wzoru na tablicy kredą
• układanie wzoru z wałeczków plasteliny
Dopiero po trzech ćwiczeniach, które mają na celu utrwalenie wzoru dzieci mogą rysować go farbami, kredkami, mazakami lub wyklejać z kolorowego papieru albo tworzyć obrazy abstrakcyjne.