aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > kącik nauczyciela
Kategoria: KĄCIK NAUCZYCIELA
Podkategoria: INNOWACJE PEDAGOGICZNE - PROPOZYCJE
KAŻDE DZIECKO POTRAFI RYSOWAĆ
PROPOZYCJA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Autor: Izabela Mitręga

poprzednia strona -   1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11   - następna strona


4. ZAPOTRZEBOWANIE

W dzisiejszych czasach, gdy kolorowanki, komputery i programy multimedialne zdominowały świat przedszkolaków, nikt nie uczy dzieci stawiania kreski, rysowania. A przecież to rysunek pozwala dzieciom wyrazić się w pełni i oswoić z czystą kartką. Dziecko przywłaszcza sobie jej przestrzeń, ośmiela się stanąć twarzą w twarz z "nieznanym", kryjącym się w pustej białej kartce, która może symbolizować świat zewnętrzny. Dlatego wiele dzieci dostając czystą, białą kartkę siedzi nad nią i nie wie co zrobić, boi się postawić pierwszą kreskę. POMÓŻMY MU!

Należy wspierać radość tkwiącą w geście stawiania kreski, której rozwój dziecko obserwuje i pragnie pokazać innym. Ważne jest, aby czysta kartka, poza ćwiczeniami metodycznymi, stała się dla dziecka "przestrzenią zabawy". W tym celu warto oddać do jego dyspozycji kartki rozmaitego formatu, o zróżnicowanej fakturze oraz duży wybór ołówków, kredek i pędzli, a przede wszystkim zostawić chwilę wolnego czasu na swobodne działanie. Wszystko to może okazać się niewystarczające, jeżeli dziecko ma wewnętrzne zahamowania. Być może potrzebuje zachęty ze strony dorosłego: Masz ochotę rysować? Może porysujemy razem?

"Gdy dziecko rysuje na papierze - a docieramy tutaj do źródła pisma - kartka zastępuje ulubioną maskotkę, dziecko może ją zniszczyć wyładowując agresję lub upiększyć kolorując. Nie zawsze odczuwa potrzebę przelania czegokolwiek. Doprowadza po prostu do kontaktu dwóch przedmiotów - ołówka i kartki - i zachwyca się możliwością tworzenia nowych form (...). Dostrzega swoją władzę nad kartką i możliwość pozostawienia na niej osobistego śladu". (Artykuł: M. Desurvire "Reue de graphologie", nr149)

Kładziemy duży nacisk na to, aby dziecko prawidłowo posługiwało się przyborem i umiało rysować ściśle wg wskazówek nauczyciela. To właśnie dokładne odwzorowywanie linii jest szczególnie ważne podczas nauki pisania w szkole. Drugą równie ważną prawidłowością jest, aby nauczyć dzieci podejmowania zadań na miarę własnych możliwości oraz wiary we własne siły. W codziennej pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym stosowane są różnorodne formy pracy, które zapewniają pozytywną motywację do podejmowania zadań przez dzieci. Wszystkie zadania powinny mieć formę zabawy. Działania takie sprawiają dziecku autentyczną radość. Mimiką, gestem, okrzykami, śmiechem - dzieci dają upust swojemu zadowoleniu. Działalność taka daje ujście energii, uspakaja, odpręża, rozładowuje napięcie mięśniowe i emocjonalne. Obszar pracy i ruchy rąk muszą być kontrolowane wzrokiem. Gesty wykonywane podczas rysowania są związane z kształtem rysowanej bądź odtwarzanej kreski. Jednocześnie dłonie, palce i nadgarstek nabierają giętkości tak potrzebnej podczas późniejszej nauki pisania.

Działania plastyczne podejmowane z dziećmi w formie wspólnej zabawy spełniają ważną rolę społeczną - ułatwiają nawiązywanie kontaktu emocjonalnego, sprzyjają również budowaniu relacji nauczyciel - dziecko czy dziecko - dziecko.

Istotną sprawą jest także zorganizowanie odpowiedniego warsztatu pracy oraz pokaz jak korzystać z narzędzi jakimi będą się posługiwały dzieci. Na prace plastyczne trzeba wydzielić stałe miejsce w pomieszczeniu oraz przygotować potrzebne przybory, z których będziemy korzystać. Kompletujemy je stopniowo, w zależności od potrzeb. Wszystko segregujemy i pozostawiamy, ponieważ dzieci lubią wracać do swoich ulubionych zabaw.

Wprowadzenie innowacji "Każde dziecko potrafi rysować" do pracy wychowawczo - dydaktycznej przedszkola rozbudzi w dzieciach zainteresowania i uzdolnienia plastyczne, wyzwoli w nich zaangażowanie twórcze, śmiałość, otwartość oraz wiarę we własne możliwości. Przyczyni się to do wszechstronnego rozwoju oraz przygotuje je do podjęcia nauki pisania w szkole.

poprzednia strona -   1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11   - następna strona

odwiedzin: 20911477  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu