10. OBUDOWA DYDAKTYCZNA INNOWACJI
METODY NAUCZANIA I WYCHOWANIA:
Inspirowanie dzieci do aktywności twórczej powinno się odbywać przede wszystkim poprzez metody waloryzacyjne, które organizują proces kształcenia lub stwarzają sytuacje, w których dzieci obserwują, odtwarzają i tworzą, a także przeżywają określone wartości o charakterze estetycznym, moralnym i społecznym.
W innowacji zostaną również wykorzystane metody impresyjne (prezentowanie dzieł malarstwa, sztuki teatralnej, słuchanie utworów muzycznych) i metody ekspresyjne (tworzenie dzieł plastycznych, udział w wystawach plastycznych).
Stosowana będzie również metoda obcowania z dziełami sztuki plastycznej, ułatwiająca dzieciom ich rozumienie oraz przeżywanie. Ponadto wykorzystane zostaną elementy metod: Dobrego Startu, masażyki M.Bogdanowicz, techniki C.Freineta: swobodna ekspresja (plastyczna, ruchowa, muzyczna, słowna), metoda Batii Strauss.
FORMY PRACY:
• praca indywidualna
• praca w małych grupach
• praca z całą grupą
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• Literatura fachowa
• Artykuły plastyczne:
- papier do rysowania
- kredki ołówkowe, świecowe
- farby plakatowe, akwarelowe
- kleje, nożyczki, plastelina
- kreda biała i kolorowa
- tablice do rysowania kredą
- węgiel do rysowania
- produkty sypkie
- tace, po jednej sztuce dla każdego dziecka (co najmniej format A4)
- nasiona (słonecznik, groch, fasola)
- gazety i kolorowe czasopisma
- produkty do przygotowania różnych mas plastycznych
- artykuły higieniczne (gąbki, szczoteczki do zębów i rąk, pędzle do golenia, patyczki higieniczne, gaza)
- albumy z reprodukcjami obrazów wielkich malarzy
- tablice tematyczne "Kolory" i "Kształty"
- sztalugi
OCZEKIWANE EFEKTY, ZMIANY:
Innowacja zakłada osiągnięcie przez dzieci następujących umiejętności:
• usprawnienie i uwrażliwienie obu rąk
• prawidłowe trzymanie i posługiwanie się narzędziami plastycznymi
• dostosowanie nacisku ręki do używanego przyboru
• regulowanie napięcia przedramienia, nadgarstka, dłoni i palców
• rysowanie różnych kształtów, wzorów oraz znaków literopodobnych
• odwzorowywanie i odtwarzanie kształtów
• wykorzystanie zasad kompozycji rysunku
• znajomość kolorów: ciepłych - zimnych oraz podstawowych i pochodnych
• wykorzystania poznanych technik plastycznych
• rozwijanie uzdolnień plastycznych
INFORMACJA O EWALUACJI
Badania o ewaluacji przeprowadzone będą podczas:
• obserwacji postępów rysunków dziecięcych - od początkowych
• obserwacje zachowań dzieci podczas zajęć plastycznych
• wystawy prac plastycznych dzieci
Badania ewaluacyjne:
• prowadzenie teczki prac plastycznych dzieci
• udział dzieci w konkursach plastycznych na terenie miasta