aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > scenariusze zajęć
Kategoria: SCENARIUSZE ZAJĘĆ - OGÓLNE
Grupa wiekowa: dzieci 3-letnie
Miesiąc (propozycja): listopad
TEMAT: Biedronka
Autor: Bożena Forma
OBSZAR EDUKACYJNY: Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
CELE OGÓLNE:
•   porównywanie liczebności zbiorów (dużo, mało, tyle samo),
•   posługiwanie się liczebnikami (jeden, dwa)
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
•   posługuje się liczebnikami głównymi: jeden, dwa, przeliczając kropki biedronek,
•   umie porównać zbiory używając określeń: dużo, mało, tyle samo,
•   potrafi odpowiedzieć jak wygląda biedronka i jakie są jej zwyczaje.
METODA: słowna, oglądowa
FORMA: grupowa, indywidualna
POMOCE: ilustracja biedronki, ilustracja róży

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Nauczycielka gromadzi dzieci wokół siebie. Na tablicy umieszcza ilustrację biedronki.
- Czy wiecie, co to jest?
- Czy ktoś z was widział biedronkę?

2. Prowadząca rozpoczyna opowiadanie Biedronka.

B. Forma: Biedronka

Do ogrodu przyfrunęły biedronki.

- Jak tutaj ładnie. Tyle pięknych kwiatów. Odpocznijmy chwilkę.

Nagle usłyszały wołanie.

- Ratunku! Ratunku! Oj! Boli! Kto mi pomoże?!

Biedronki uważnie rozejrzały się dookoła. W pobliżu miejsca, gdzie postanowiły odpocząć zakwitł piękny krzak róży. Tymczasem złośliwe mszyce zjadały jego liście.

- Zaraz się z wami rozprawimy! - biedronki szybko zabrały się do pracy, połykając szkodniki. Kiedy skończyły, było już prawie ciemno.

- Dziękuję za pomoc - odezwała się róża. Mocniej zapachniała i rozwinęła pąki.

- My mamy teraz pełne brzuszki, a ty jesteś cała i zdrowa - odpowiedziały biedronki i odfrunęły.

3. Nauczycielka zwraca się do dzieci:
- Czy wiecie co to są mszyce? - krótko wyjaśnia pojęcie szkodniki.
- W jaki sposób biedronki pomogły róży?
- Jeżeli biedronki pomogły róży, to czy są one potrzebne?

4. Zabawa ruchowa Róże i biedronki

Dzieci zostają podzielone na dwie grupy. Pierwsza grupa to "róże". Zajmują miejsca w obręczach rozmieszczonych dowolnie w sali. Druga grupa to "biedronki" - otrzymują emblematy, które zawieszają na szyi.

W rytmie akompaniamentu "biedronki" w podskokach przemieszczają się między "różami". Na określony sygnał (zmiana akompaniamentu) każda "biedronka" podbiega do róży. Dzieci chwytają się za ręce, tworzą małe koła i rytmicznie podskakują.

5. Dzieci zajmują miejsca przed tablicą, na której znajuje się ilustracja dwóch biedronek z dwiema kropkami. Nauczycielka przyczepia ilustrację kilku biedronek z większą ilością kropek. Zwraca się do dzieci:
- Czy biedronki, które umieściłam na tablicy mają dużo kropek czy mało?
- Których biedronek jest mniej: tych, które mają dwie kropki, czy tych, które mają więcej kropek?

Na tablicy prowadząca pozostawia dwie biedronki z dwiema kropkami i dwie biedronki z większą ilością kropek. Dokonuje z dziećmi wspólnego przeliczania.
Dzieci przechodzą do stolików, zajmują swoje miejsca. Każde otrzymuje szablon biedronki i dwie kropki wycięte przez nauczycielkę. Przyklejają kropki biedronki w określone miejsca, następnie jej wnętrze wypełniają kolorem.
odwiedzin: 21046602  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu