aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > scenariusze zajęć
Kategoria: SCENARIUSZE ZAJĘĆ - OGÓLNE
Grupa wiekowa: dzieci 4-letnie
Miesiąc (propozycja): wrzesień
TEMAT: Żabka
Autor: Grażyna Majdańska
OBSZAR EDUKACYJNY: Obszar edukacji przyrodniczej.
CELE OGÓLNE:
Rozpoznawanie zielonego koloru w otoczeniu. Wzbogacanie wiadomości przyrodniczych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
•   potrafi wskazać kolor zielony w otoczeniu,
•   posiada większy zakres wiedzy przyrodniczej.
METODA: słowna, oglądowa
FORMA: z całą grupą, indywidualna
POMOCE: szablony żabek, tekst opowiadania B. Forma: Zielona żabka.

PRZEBIĘG ZAJĘCIA:

1. Nauczycielka wspólnie z dziećmi słucha rechotu żab nagranego na kasecie magnetofonowej pt. "Dźwięki wokół nas".
2. Następnie kieruje pytanie do dzieci:
- Czy rozpoznajecie, kto wydaje taki charakterystyczny głos?

3. Nauczycielka opowiada historyjkę o żabce.

B. Forma: Zielona żabka

Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała na olbrzymim liściu i wciąż rozmyślała.

- Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!

W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:

- Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.

Nagle biedronka się pojawiła.

- Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.

- Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.

Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.

- Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.

We wszystkie strony zerka ciekawie.

- Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.

Żabce serduszko mocno zabiło - kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem - barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.

4. Prowadząca zadaje dzieciom pytania związane z tekstem:
- Dlaczego żabka była smutna?
- Kogo żabka spotkała na łące?
- Kto chciał ją zjeść?
- Czy udało się bocianowi złapać żabkę?
- Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?

5. Nauczycielka przeprowadza zabawę ruchową "Masz zielone". W rytmie akompaniamentu dzieci w rozsypce biegają po sali. Na hasło: "masz zielone" - dzieci szukają na sobie lub w sali rzeczy, przedmiotów w kolorze zielonym. Kto nie znajdzie, temu pomaga cała grupa.

6. Następnie nauczycielka zwraca się do dzieci:
- Mam przed sobą trzy pudełka: białe, zielone i czerwone. Kto z was pokaże mi, które z pudełek jest w kolorze zielonym?
Podobnie postępuje z pudełkiem czerwonym. Kiedy podnosi pudełko zielone wypadają z niego zielone farby.
- Co to za niespodzianka?
- Po co mi te farby?
- Jaki to kolor?
- Jak myślicie, co będziemy malowali zieloną farbą?

7. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Otrzymują szablony żabek wycięte z bloku technicznego. Wypełniają je zieloną farbą. Naklejają oczy wycięte z papieru kolorowego.
odwiedzin: 21050309  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu