aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > plany pracy
Kategoria: PLANY PRACY
Grupa wiekowa: dzieci 3-letnie
Miesiąc (propozycja): marzec
TEMAT TYGODNIA: Wiosna w lesie
Autor: Bożena Forma
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Nauczycielka zwraca się szeptem do dzieci wypowiadając ich imię. Dzieci, które wskaże, zajmują miejsca na brzegu dywanu. Śpiew zbiorowy piosenek połączony z elementem ruchu. Zabawa ruchowa Dziwne kwiatki.
- utrwalanie kolorów
- rozbudzanie aktywności dzieci
- reagowanie na mowę szeptem

- dziecko wykonuje polecenia mówione szeptem
- dziecko prawidłowo nazywa kolory

Na dywanie nauczycielka rozkłada cztery kwadraty, które po złożeniu utworzą ilustrację lasu (składają je kolejno wyznaczone dzieci). Rozmawia na temat kształtu i barwy liści. Zwraca uwagę na dominującą barwę zieleni w różnych odcieniach oraz pierwsze wiosenne kwiaty. Praca plastyczna Wiosenne drzewo. Każde dziecko otrzymuje wycięty z kolorowego papieru kontur drzewa i zielone liście. Przykleja elementy na kartce w odpowiednich miejscach (liście mogą imitować kulki wykonane z karbowanej bibuły).
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
- poznanie wyglądu lasu wczesną wiosną
- doskonalenie sprawności manualnych

- dziecko prawidłowo składa obrazek
- dziecko wie, że wiosną las budzi się do życia
- dziecko przykleja liście w odpowiednich miejscach

Manipulowanie klockami o kształtach figur geometrycznych. Nauczycielka demonstruje różne sposoby układania figur.
- zachęcanie do tworzenia prostych kompozycji
- dziecko chętnie manipuluje klockami
WTOREK
Zabawa Co widzę w lusterku. Każde dziecko otrzymuje małe lusterko.
- Popatrzcie do lusterka. Co widzicie?
Dzieci wymieniają : nos, oczy, ucho. Następnie kolejno stają przed dużym lustrem.
- Kogo widać w lusterku?
- Gdzie Ola ma oczy?
- Pokaż swoje ręce?.

- wskazywanie części ciała i nazywanie ich
- dziecko odpowiada na pytania co widzi w lustrze i w małym lusterku
Poznanie wyglądu pierwszych wiosennych kwiatów - przebiśniegów z wykorzystaniem ilustracji i zdjęć przedstawiających las wczesną wiosną. Zabawa ruchowa Przeszkody. Na tablicy nauczycielka umieszcza duży arkusz szarego papieru. Dzieci otrzymują wycięte z kolorowego papieru przebiśniegi. Kolejno podchodzą do tablicy i przyklejają je w dowolnych miejscach na arkuszu.
- poznanie wyglądu przebiśniegów
- dziecko wie, jak wygląda przebiśnieg oraz kiedy i gdzie wyrasta
Oglądanie ilustrowanych książek. Wyszukiwanie ilustracji przedstawiających las.
- aktywizowanie mowy poprzez kontakt z książką
- dziecko ogląda książki i wypowiada się na temat ilustracji
ŚRODA
Zabawa ruchowa Moje paluszki.
- ćwiczenie sprawności palców
- ragowanie na ustalony sygnał

- dziecko wykonuje ruchy palcami zgodnie z poleceniem
- dziecko stara się dostosować swoje tempo marszu do innych

Las domem ptaków i zwierząt - rozmowa połączona z działaniem. Nauczycielka maluje na dużym arkuszu brystolu papieru drzewa pokryte zielonymi listkami i umieszcza go w widocznym miejscu na tablicy. Na dywanie rozkłada sylwety dorosłej sarny i małej sarenki, rodziny jeży i lisów, gniazdko z jajkami i ptaszki. Zapoznaje dzieci z wierszem B. Forma: Wiosna w lesie. Umieszcza na ilustracji odpowiednie sylwety.
- poznanie zwierząt żyjących w naturalnym środowisku
- wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt w czasie wiosny

- dziecko rozpoznaje i nazywa wiewiórkę, jeża, sarnę, lisa
- dziecko wie, że wiosną rodzą się zwierzęta

Zabawa manipulacyjno - konstrukcyjna połączona z zabawą ruchową Drzewa w lesie. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Otrzymują plastikowe krążki, które wkładają przy pomocy nauczycielki według wielkości na patyczek. Następnie wszystkie ułożone krążki nauczycielka umieszcza w dowolnych miejscach na dywanie. - To są drzewa - zwraca się do dzieci. - Zaraz wybierzemy się na spacer po lesie. W rytmie muzyki płynącej z kasety magnetofonowej dzieci spacerują między "drzewami". Kiedy muzyka cichnie odpoczywają przechodząc do przysiadu. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
- wyrabianie umiejętności układania według wielkości
- przemieszczanie się między przeszkodami bez ich potrącania

- dziecko prawidłowo układa krążki
- dziecko ćwiczy umiejętność chodzenia między przeszkodami

CZWARTEK
Improwizacje ruchowe do muzyki
- sarenki biegają po lesie
- jeże spacerują po lesie
- taniec młodych listków
- swobodne ruchy częściowo sugerowane przez prowadzącą.

- reagowanie na muzykę
- dziecko śmiało wykonuje elementy ruchu
Praca plastyczna Wiosenne barwy. Duże arkusze szarego papieru, dzieci przy pomocy grubych pędzli pokrywają ich powierzchnię farbami plakatowymi.
- zwracanie uwagi na poprawny sposób trzymania pędzli
- doskonalenie umiejętności wykonywania zamaszystych ruchów podczas malowania
- pewne nakładanie farby na powierzchnię

- dziecko pewnymi ruchami rozprowadza farbę
- dziecko odkrywa świat barw poprzez ich mieszanie

Zabawy dowolne przy stolikach. Układanie klocków obrazkowych, według wzoru na obrazku.
- wyrabianie spostrzegawczości
- manipulowanie klockami

- dziecko prawidłowo dobiera odpowiednie klocki
PIĄTEK
Utrwalanie poznanych piosenek połączone z elementem ruchu. Oglądanie książek przy stolikach. Słuchanie opowiadania B. Forma: Czego uczy nas nasza Pani połączone z wykonywaniem czynności, o których mowa.
- reagowanie na umówione sygnały
- dziecko zna melodie i treści piosenek poznanych od początku roku szkolnego
- dziecko z zainteresowaniem przegląda książki
- dziecko reaguje na umówione sygnały
- dziecko wyrabia sprawność ruchową

Wiosenny liść - praca plastyczna. Każde dziecko otrzymuje szablon dużego liścia wyciętego z brystolu. Pokrywa go klejem przy pomocy pędzla. Przykleja pocięte kawałki bibuły karbowanej
- poznanie nowej techniki plastycznej
- dziecko dokładnie wypełnia szablon kawałkami bibuły
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Obserwowanie pierwszych oznak wiosny.
- poznanie nowej techniki plastycznej
- dziecko chętnie wypowiada się na temat zmian przyrodzie
odwiedzin: 21079418  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu