aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > plany pracy
Kategoria: PLANY PRACY
Grupa wiekowa: dzieci 5-letnie
Miesiąc (propozycja): listopad
TEMAT TYGODNIA: Kiedy na dworze pada deszcz
Autor: Bożena Forma
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Urządzanie wspólnie z nauczycielką kącika tematycznego (duży parasol, kałuże z niebieskiego materiału, kolorowe kalosze, peleryna). W ciągu tygodnia kącik będzie wzbogacany o nowe elementy. W trakcie wyboru dyżurnych na bieżący tydzień ustalenie ich zadań. Zabawa ruchowa z elementem biegu Kałuże w parku. Ćwiczenie logorytmiczne - wypowiadanie głosek naśladujących padający deszcz o różnym natężeniu na głoskach: pac, puc, bum, bęc.
- wzbogacanie wiedzy na temat zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią
- reagowanie na zmianę akompaniamentu
- ćwiczenie aparatu mowy

- dziecko chętnie pomaga nauczycielce
dziecko czuje się odpowiedzialne za wystrój swojej sali
- dziecko wykonuje ruchy zgodne z akompaniamentem
- dziecko poprawnie wypowiada głoski

Słuchanie wiersza B. Forma: Jesienne wiatry. Omówienie treści wiersza połączone z oglądaniem ilustracji przedstawiających przyrodę późną jesienią. Instrumentacja wiersza. Utrwalenie pojęcia "nastrój", określanie nastroju wiersza i próby jego wyrażania przy pomocy instrumentów. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [021].
- poznanie nowego wiersza
- próby wyrażania i określania nastrojów

- dziecko wyraża nastrój wiersza wydobywając odpowiedni dźwięk z instrumentu
- dziecko sprawnie posługuje się instrumentem perkusyjnym

Spacer w okolicy przedszkola. Obserwacja zjawisk atmosferycznych. Opisywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią. Zabawy dowolne w sali.
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas spaceru
- skupienie uwagi na treściach przekazywanych przez nauczycielkę

- dziecko wskazuje i opisuje charakterystyczne cechy późnej jesieni
- dziecko wykazuje się dyscypliną podczas spaceru

WTOREK
Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Wycinanie kropli deszczu, chętnie dzieci wypełnianie kropli kawałkami kolorowego papieru. Przewlekanie przez dziurki (wykonane dziurkaczem) nitek i umieszczenie ich w kąciku tematycznym. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [023].
- zachęcanie dzieci nieśmiałych do rozmowy
- wyrabianie umiejętności posługiwania się nożyczkami
- reagowanie na sygnały

- dziecko wypowiada swoje zdanie w obecności nauczycielki
- dziecko sprawnie posługuje się nożyczkami
- dziecko sprawnie wykonuje polecenia nauczycielki podczas ćwiczeń

Co to jest kalendarz pogody - przybliżenie pojęcia kalendarz, oglądanie różnych rodzajów kalendarzy. Słuchanie opowiadania B. Forma: Kalendarz pogody. Opisywanie charakterystycznych cech jesiennej pogody. Wybranie odpowiednich elementów kalendarza i umieszczenie ich w kwadracie wskazanym przez prowadzącą. Ustalenie zasad opisywania pogody w kolejnych dniach. Praca plastyczna - wyciananie narysowanych przez nauczycielkę na kolorowym brystolu elementów do kalendarza i umieszczenie ich w odpowiednich pojemnikach.
- poznanie pojęcia kalendarz
- kształcenie umiejętności logicznego odpowiadania na pytania
- ćwiczenie umiejętności opisywania pogody i obrazowania jej odpowiednimi elementami

- dziecko wymienia elementy pogody
- dziecko wybiera właściwe elementy samodzielnie wykonane

Słuchanie piosenek z płyty CD o tematyce jesiennej. Wprowadzenie elementów ruchowych do piosenek. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami w kącikach zabaw.
- rozwijanie wrażliwości muzycznej
- zachęcanie do zgodnej zabawy

- dziecko wykonuje swobodne ruchy podczas zabaw z piosenką
- dziecko bawi się zgodnie z rówieśnikami

ŚRODA
Zagadki wzrokowe - na tablicy umieszczone sylwety postaci ze znanych dzieciom bajek. Dzieci otrzymują szablony bajkowych postaci, które dowolnie kolorują i wycinają. Prowadząca wycięte szablony przykleja do patyczków, które będą wykorzystane do teatrzyku.
- ćwiczenie pamięci
- sprawne wycinanie po liniach

- dziecko wie jak nazywa się bajkowa postać i z jakiej jest bajki
- dziecko ćwiczy swoją dłoń

Zabawy matematyczne. Kwadraty i prostokąty - przypomnienie wyglądu i nazw figur geometrycznych. Wyszukiwanie ich na dużych ilustracjach przedstawiających przedmioty z figur geometrycznych. Wypełnianie kolorem kwadratów i prostokątów przygotowanych przez prowadzącą na arkuszach papieru w kratkę. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- utrwalenie nazw figur geometrycznych
- dziecko rozpoznaje kwadrat i prostokąt, wykonuje zadania stawiane przez prowadzącą
Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- zachowanie odpowiednich zasad podczas wspólnej zabawy
- dziecko zgodnie bawi się z rówieśnikami
CZWARTEK
Obserwacja spływających po szybie kropli deszczu. Zabawy przy stolikach - wypełnianie koralikami powierzchni w kształtach figur geometrycznych. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- utrwalenie wiadomości na temat zjawisk atmosferycznych
- rozwijanie sprawności ruchowej

- dziecko prawidłowo opisuje zjawiska występujące w przyrodzie późną jesienią
- dziecko wykonuje sprawnie ćwiczenia proponowane przez prowadzącą

Słuchanie opowiadania B. Forma: Sen Ani. Zabawa matematyczna Dary pani Jesieni - tworzenie zbiorów według wybranych cech.
- zachęcanie do wypowiedzi na temat wysłuchanych treści
- utrwalenie pojęcia zbioru

- dziecko opisuje jak wyglądała Jesień i w jakim celu "przyszła" do Ani
- dziecko przelicza elementy, określa ich ilość opisowo ("dużo", "mało" itp.)

Chętne dzieci pomagają nauczycielce przy temperowaniu kredek, układaniu książek i klocków. Zabawy dowolne z kącikach zabaw.
- zachęcanie do pomocy dorosłym
dziecko chętnie współdziała z nauczycielką
PIĄTEK
Ćwiczenie rytmiczne - powtarzanie rytmów za nauczycielką przy pomocy klocków drewnianych. Składanie w całość obrazków złożonych z kilku elementów. Zabawa Zapasy rozbudzająca reakcję na dźwięki grane coraz ciszej i coraz głośniej.
- ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej
- reagowanie na dźwięki o różnym natężeniu

- dziecko nabiera wprawy w układaniu puzzli
- dziecko dostosowuje ruch do dźwięku

Rozwiązywanie zagadek o tematyce jesiennej: jesień, pogoda. Praca plastyczna - każde dziecko otrzymuje szablon liścia wyciętego z kartki formatu A3 (najlepszy szablon liścia klonu). Maluje na nim farbami plakatowymi przy użyciu cienkich pędzli - temat dowolny.
- rozwijanie wyobraźni plastycznej
- umiejętność rozplanowania pracy na nietypowej płaszczyźnie

- dziecko samodzielnie wypowiada się na temat swojej pracy
- dziecko posługuje się sprawnie pędzlem jako narzędziem plastycznym

Oglądanie czasopism i książek dziecięcych.
- zachęcanie do obcowania z książką
dziecko ogląda książki w wyznaczonym miejscu
odwiedzin: 20908555  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu