aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > plany pracy
Kategoria: PLANY PRACY
Grupa wiekowa: dzieci 6-letnie
Miesiąc (propozycja): październik
TEMAT TYGODNIA: Na grzyby
Autor: Bożena Forma
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [027].
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała, rozumienie poleceń
- dziecko wykonuje polecenia
Rozmowa na temat ilustracji przedstawiającej las - prezentowanej przez prowadzącą. Praca plastyczna - malowanie na szarym papierze farbami plakatowymi na temat: wycieczka do lasu (dwoje dzieci - jedna praca, samodzielny wybór partnera). Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [025].
- kształtowanie umiejętności współpracy z partnerem
- wspólne planowanie związane z rozmieszczeniem elementów na papierze
- reagowanie na umówione sygnały

- dziecko wykonało ciekawą pracę na całej powierzchni kartki
- dziecko opisuje treści zawarte w swojej pracy
- dziecko wykonuje zadania zgodnie z poleceniami

Pod grzybkiem - słuchanie opowiadania wg A. Sutiejewa przedstawionego w formie teatrzyku sylwetowego. Wprowadzenie do globalnego czytania wyrazów: borowik, kurka.
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej

- dziecko potrafi wyciągać wnioski z opowiadania
- dziecko dzieli wyraz na głoski i sylaby

WTOREK
Przypomnienie treści poznanych do tej pory wierszy (lub poznanie nowego wiersza B. Forma Co słychać w lesie).
- kształcenie poprawnej wymowy i pamięci
- zachęcanie do stosowania pauz i odpowiedniego natężenia głosu

- dziecko potrafi powtórzyć poprawnie jeden wybrany wiersz
B. Forma: Idziemy na grzyby - słuchanie opowiadania. Wprowadzenie obrazu graficznego cyfry 3. Rysowanie po śladzie. Porównywanie wielkości: największy, najmniejszy, większy, mniejszy... Dlaczego to zrobiły? - opowiadanie nauczycielki według własnego pomysłu, związane z niszczniem przez dzieci grzybów w lesie prowadzone w formie dialogu z pacynką. Zabawa ruchowa wynikająca z treści opowiadania.
- poznanie obrazu graficznego cyfry 3
- doskonalenie umiejętności określania wielkości poprzez porównywanie
- nazywanie wybranych grzybów

- dziecko rozpoznaje i nazywa cyfrę 3
- dziecko używa odpowiednich określeń podczas porównywania wielkości
- dziecko rozumie dlaczego należy odróżniać gatunki grzybów

Zabawa ruchowa z wykorzystaniem piosenki Grzybek tu, grzybek tam. Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Gra planszowa Grzybobranie. Postrzeganie ilości oczek na kostce.
- wyrabianie umiejętności spokojnego oczekiwania na swoją kolej podczas gry i spokojnego przyjmowania przegranej
- dziecko potrafi uczestniczyć w grze zespołowej
- dziecko wie, że gra dzieli na zwycięzców i przegranych

ŚRODA
Samodzielne opowiadanie poznanej w poniedziałek bajki. Śpiew piosenki z elementami ruchu Praczki. Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem piłki Co należy do tej rodziny. Zestaw zabaw ruchowych Figurki, Celuj w okienko, Wirujące liśćie.
- zwracanie uwagi na poprawny sposób budowania zdań podczas wypowiedzi
- łączenie elementów ruchu ze śpiewem
- kształtowanie logicznego myślenia
- kształtowanie wyobraźni, zachęcanie do improwizacji ruchowej

- dziecko opowiada fragment bajki
- dziecko posiada dobrą koordynację słuchowo - ruchową
- dziecko wskazuje rzecz, roślinę, zwierzę
- dziecko panuje nad swoimi ruchami

Słuchanie wiersza Grzyby J. Brzechwy w interpretacji nauczycielki. Szukanie nazw grzybów zaczynających się na tą samą głoskę. Układanie zdań o grzybach. Szukanie imion na pierwszą oraz na ostanią głoskę wyrazu będącego nazwą grzyba. Praca plastyczna Grzyby - wypełnianie szablonów plasteliną; lepienie ślimaków z plasteliny. Zabawy w przedszkolnym ogrodzie Zbijany, Przejdź przez skakankę, Przeskocz skakankę będącą w ruchu, Kto dalej rzuci krążek. Ćwiczenie oddechowe Kto zdmuchnie listek z dłoni kolegi
- doskonalenie umiejętności układania zdań
- ćwiczenia doskonalące słuch fonetyczny
- kształtowanie umiejętności łączenia elementów zgodnie z wyznaczoną linią
- wyrabianie sprawności ruchowej
- wyrabianie sprawności oddechowej
- ćwiczenie sprawności palców i dłoni

- dziecko zna nazwy grzybów
- dziecko układa krótkie zdania, wyodrębnia głoski i tworzy z nich imiona
- dziecko starannie wykonuje pracę
- dziecko dobiera kolory właściwe grzybom
- dziecko wykonuje ślimaka z plasteliny
- dziecko pokonuje zadania ruchowe podczas zabawy
- dziecko bez problemu wprawia w ruch listek

Tworzenie wspólnie z dziećmi nowej bajki, w której głównym bohaterem jest Calineczka. Układanie z elementów ilustracji przedstawiających bohaterów bajki (motyl, kret, jaskółka). Wykonanie z nauczycielką dekoracji do sali (duży muchomor i obok niego ślimak; pod spodem podpis "Nie zrywaj", "Nie dotykaj").
- wyrabianie spostrzegawczości i rozbudzanie zainteresowania układankami typu puzzle
- wyrabianie postawy współgospodarza sali oraz poczucia estetyki

- dziecko dobiera odpowiednio elementy układanki
- dziecko współpracuje z innymi

CZWARTEK
Zabawy integracyjne ze śpiewem. Swobodna rozmowa na temat jesiennej aury, próby układania wiersza przez dzieci.
- poprawne stosowanie odpowiednich słów określających zjawiska, nastroje, cechy jesieni
- dziecko podejmuje próby wyrażania swoich spostrzeżeń dotyczących zjawisk przyrodniczych
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Wyjście do pobliskiej biblioteki, zapoznanie z jej pomieszczeniami i sposobem wypożyczania książek. Wypożyczenie książeczki Calineczka. Poznanie czasopism dziecięcych, z których można korzystać tylko na miejscu. Słuchanie opowiadania L. Krzemienieckiej O gościach co nie przyszli na ucztę w interpretacji nauczycielki. Wporwadzenie do słownika wyrazów do globalnego czytania: sroka, wrona, gawron. Podział ptaków na te, które odlatują oraz te, które pozostają na czas zimy. Umieszczenie ich pod napisami TAK, NIE.
- kształtowanie zainteresowania książką jako źródła wiedzy i przeżyć
- rozumienie pojęcia odlotu ptaków

- dziecko nabywa przekonania o ważnej roli książki
- dziecko nazywa i rozpoznaje srokę spośród innych ptaków

Rozmowa na temat ilustracji w książce Calineczka. Wykonanie myszek z łupinek orzechów.
- kształtowanie umiejętności szczegółowego opisywania ilustracji
- wyrabianie umiejętnośći wykorzystania odpadów podczas działań plastycznych

- dziecko w logiczny sposób opisuje ilustracje
- dziecko starannie wykonuje pracę
- dziecko rozwija wyobraźnię plastyczną

PIĄTEK
Wspólnie z nauczycielką wykonanie makiety lasu. Umieszczenie w nim grzybów wykonanych przez dzieci. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- nabieranie doświadczeń w zakresie tworzenia elementów dekoracyjnych
- dziecko planuje umieszczenie w wybranych miejscach grzybków i tworzywa przyrodniczego
Konkurs - usystematyzowanie wiadomości o lesie: Las domem ptaków i zwierząt oraz miejscem wypoczynku. Podział dzieci na grupy - punkty to emblematy grzybów. Utrwalenie pojęcia zbioru oraz obrazu graficznego cyfry 3.
- usystematyzowanie wiedzy na temat lasu
- dziecko rozumie jakie znaczenie ma las w życiu człowieka i zwierząt
Łupinkowe ludziki - praca w trzyosobowych zespołach. Na brystolu narysowane szablony ludzików, dzieci w dowolny sposób wypełniają je materiałem przyrodniczym (m.in. zebranymi i wysuszonymi łupinami z kasztanów). Słuchanie bajki muzycznej z cyklu Bajki Natalki: Żabbing, czyli jak Kumka i Gumka jogging uprawiały (można wykorzystać inną bajkę z własnych zbiorów). Zabawa Tak - nie. Dzieci zadają pytania nauczycielce, która odpowiada w sposób właściwy tak lub nie. Pytania dotyczą poznanej bajki Calineczka.
- rozwijanie wyobraźni, zgodnej współpracy, tworzenie prac z wykorzystaniem różnorodnego materiału przyrodniczego
- wyrabianie umiejętności słuchania bajki muzycznej, nie przeszkadzania innym w odbiorze
- kształtowanie umiejętności zadawania pytań dotyczących określonych treści

- dziecko zgodnie współpracuje w zespole
- dziecko rozwija swoją wyobraźnię
- dziecko uważnie śledzi losy bohaterów bajki
- dziecko dostrzega humor zawarty w utworze
- dziecko rozumie pojęcie pytanie
- dziecko zadaje pytania tylko dotyczące poznanej bajki
odwiedzin: 21097979  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu