aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > plany pracy
Kategoria: PLANY PRACY
Grupa wiekowa: dzieci 3-letnie
Miesiąc (propozycja): październik
TEMAT TYGODNIA: Jesień w parku
Autor: Bożena Forma
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Zabawy piłeczkami. Na środku stoi kosz. Dzieci zajmujš miejsca na obwodzie koła. Trzymają w rękach piłeczki z gąbki. W niewielkiej odległości kolejno starają się wrzucić piłeczki do kosza. Siadają w siadzie skrzyżnym w dowolnych miejscach na dywanie. Przerzucają piłki z ręki do ręki. Wyciągają przed siebie nogi. Toczą stopami piłeczki.
- próby wykonania rzutu do określonego celu
- ćwiczenie sprawności rąk
- ćwiczenie przeciw płaskostopiu/pk2w1>
- dziecko celnie trafia do kosza
- dziecko manipuluje piłeczką

Rozwiązywanie zagadek wymyślonych przez nauczycielkę np.
- kolorowe, spadają z drzew kiedy przybywa jesień (liście)
- dzieci je zbierają podczas jesiennych spacerów po parku (kasztany / liście)
- mają zielone kubraczki z kolcami, są brązowe i można z nich robić ludziki (kasztany)
- są bardzo smaczne, soczyste, rosną na drzewach, kiedy dojrzewają spadają na ziemię, są okrągłe, czerwone, czasem zielone i żółte (jabłka).
Poznanie opowiadania B. Forma: Wiewiórki. Rozmowa z wykorzystaniem ilustracji wiewiórki, rozmowa na temat jej wyglądu i zwyczajów. Praca plastyczna Wiewiórka - wypełnianie farbą przy pomocy cienkich pędzelków jej konturu.

- wyrabianie umiejętności logicznego myślenia
- poznanie wiewiórki jej wyglądu i zwyczajów
- doskonalenie umiejętności trzymania pędzla

- dziecko zna prawidłowe rozwiązania zagadek
- rozpoznaje na ilustracji wiewiórkę
- starannie wypełnia kontur wiewiórki farbą przy pomocy pędzla

Zabawy w kącikach zabaw wybranymi zabawkami.
- zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałe
- dziecko zgodnie uczestniczy w zabawie
WTOREK
Zabawa ruchowa Zwinne wiewiórki. Słuchanie piosenki B. Forma: Spotkanie z wiewiórką. Wykonanie przez nauczycielkę w kąciku przyrodniczym dużego szablonu drzewa wypełnionego kolorowymi liśćmi wyciętymi z brystolu.
- wyrabianie reakcji na określone sygnały
- dostrzeganie różnic w kolorze rysunku
- poznanie nowej piosenki

- dziecko prawidłowo wykonuje zadania
- dziecko odpowiada na pytania związane z treścią piosenki
- dziecko reaguje na bodźce słowne i wzrokowe

Rozmowa na temat wyglądu drzew w parku w okresie jesieni: kasztanowiec, jarzębina. Oglądanie ilustracji, owoców, dobieranie liścia do owocu (zebrane w parku), oglądanie darów jesieni (żołędzie, szyszki). Praca plastycza Drzewa. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Każde otrzymuje narysowany na arkuszu A-4 pień i kontur korony. Dzieci wypełniają go małymi liśćmi wyciętymi przez nauczycielkę
- wyrabianie cierpliwości podczas działania
- dziecko umieszcza w odpowiednich miejscach liście
- dziecko stara się wykonać starannie swoją pracę

Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Zabawy z wykorzystaniem sprzętów ogrodowych.
- uświadomienie konieczności przestrzegania określonych zasad podczas zabawy
- dziecko chętnie bawi się na placu zabaw
ŚRODA
Pomoc nauczycielce w przygotowaniach do zajęć. Zabawy z misiem Gdzie siedzi miś.
- zachęcanie do wspólnych działań
- określanie położenia na górze, na dole, z boku

- dziecko chętnie współdziała w grupie
- dziecko stosuje odpowiednie określenia dotyczące położźenia misia

Jesienne porządki w parku. Przypomnienie nazw narzędzi ogrodniczych stosowanych podczas prac porządkowych w parku (grabie, miotła, taczka). Omówienie dużej ilustracji przedstawiającej park w okresie jesieni. Zwrócenie uwagi na konieczność zbierania liści, zamiatania chodników. Porównywanie właściwości liści suchych i świeżych. W dużych miskach dzieci gniotą dobrze wysuszone liście (zostaną wykorzystane podczas tworzenia prac plastycznych).
- nazywanie narzędzi stosowanych podczas prac porządkowych w parku
- badanie właściwości różnych materiałów

- dziecko wie, jakich narzędzi używa się podczas porządkowania parku w czasie jesieni
- dziecko kruszy suche liście, rozumie pojęcie suche

Urtwalanie piosenki B. Forma: Spotkanie z wiewiórką. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Rozmowy indywidualne z dziećmi podczas zabawy.
- utrwalenie poznanej piosenki
- rozbudzanie wyobraźni podczas zabawy

- dziecko zna pierwszą zwrotkę nowej piosenki
CZWARTEK
Marsz w rytmie piosenki Spotkanie z wiewiórką. Wyklaskiwanie w rytmie ćwierćnut refrenu. Utrwalenie umiejętności formowania koła, pociągu, gromadzenie się na umówiony sygnał blisko nauczycielki.
- wyrabianie reakcji na umówione sygnały
- dziecko wie, jak tworzyć koło, pociąg
- dziecko nie potrąca innych podczas ustawiania się

B. Forma: Kto zna jeża - słuchanie wiersza. Umieszczenie ilustracji na tablicy. Omówienie jego wyglądu i zwyczajów.
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- dziecko chętnie uczestniczy w rozmowie na temat jeża
- dziecko z uwagą słucha nauczycielki

Słuchanie bajki opowiadanej przez nauczycielkę Królewna Śnieżka. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- wyrabianie umiejętności słuchania w skupieniu
- zachęcanie do zgodnej zabawy

- dziecko z zainteresowaniem słucha opowiadania nauczycielki
PIĄTEK
Ćwiczenia logorytmiczne oparte na tekstach poznanych przez dzieci piosenek (sylaby: pac, bęc, szu, sza). Improwizacje do słuchanych piosenek z pomocą prowadzącej
- ćwiczenie aparatu mowy
- wyrabianie sprawności ruchowej

- dziecko prawidłowo wykonuje ćwiczenia
- dziecko chętnie naśladuje ruchy nauczycielki

Rozwiązywanie zagadek wymyślonych przez prowadzącą np.
- jak nazywa się miejsce gdzie można odpocząć, pospacerować, posłuchać śpiewu ptaków, spotkać wiewiórkę, usiąść na ławce lub pospacerować alejkami, których jest tam bardzo dużo? (park)
- co to za zwierzę: ma duży puszysty ogon, uszy z pędzelkami, mieszka w dziupli i lubi orzechy? (wiewiórka)
- można na niej odpocząć podczas spaceru po parku (ławka).
Można również posłużyć się innymi zagadkami.
Praca plastyczna Mój jeż. Wypełnianie szablonu jeża farbą plakatową palcami. Umieszczenie jeży w kąciku przyrody.

- ćwiczenie słuchania w skupieniu
- rozwiązywanie zagadek
- wyrabianie wyobraźni
- utrwalanie nazw kolorów

- dziecko chętnie słucha nauczycielki
- dziecko prawidłowo rozwiązuje zagadki
- dziecko starannie przenosi farbę na szablon pokrywając wyznaczoną powierzchnię
- wzbogaca swoją wiedzę plastyczną

Zabawy dowolnie wybranymi zabawkami. Zachęcanie do wspólnego sprzątania po zakończonej zabawie. Odkładanie zabawek na wyznaczone miejsce.
- wyrabianie nawyku układania zabawek
- dziecko wie, gdzie mają wyznaczone miejsce określone zabawki
odwiedzin: 21104005  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu