CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Wybór dyżurnych, ocena dyżurnych z poprzedniego tygodnia. Swobodne rozmowy z dziećmi, dzielenie się wrażeniami z wolnych dni. Zabawy ruchowe ze śpiewem Praczki, Uciekaj myszko do dziury.
| - rozwijanie mowy wiązanej
| - dziecko wypowiada się w zrozumiały sposób
|
B. Forma: Co wiemy o mleku - słuchanie opowiadania (można posłużyć się pacynką). Wprowadzenie pojęcia pasteryzacja. Rozwiązywanie krzyżówki. Wycinanie ze starych czasopism, folderów reklamowych, zdjęć, ilustacji produktów mlecznych. Tworzenie zbiorów: serów, napojów mlecznych, produktów służących do smarowania i pieczenia. Utrwalenie wiadomości na temat wartości odżywczych mleka i jego produktów.
| - wyrabianie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat treści zawartych w opowiadaniu - wykazanie ważnej roli zwierząt udomowionych w życiu człowieka, na przykładzie krowy - wyrabianie umiejętności sprawnego posługiwania się nożyczkami
| - dziecko odpowiada na pytania związane z tekstem - dziecko rozumie znaczenie haseł - dziecko wycina zdjęcia, ilustracje i umieszcza je w odpowiednim zbiorze
|
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [015]. Spacer w okolicy przedszkola. Zabawy dowolne.
|
|
|
WTOREK |
Zabawy samorzutne przy stolikach. Pomoc w przygotowaniu do zajęcia. Urządzanie sklepu w kąciku tematycznym. Przygotowanie "monet" - wycinanie kółek z brystolu, wpisywanie na nich liczb 0 - 10. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [013].
| - rozbudzanie zainteresowania działaniem osoby dorosłej
| - dziecko chętnie współdziała z nauczycielką
|
J. Brzechwa: Wrona i ser - słuchanie wiersza. Rozpoznawanie smakiem różnych produktów mlecznych: masło, żółty ser, biały ser, ser topiony, śmietana, jogurt, serek homogenizowany. Gdzie umieścić wyraz - zabawa doskonaląca umiejętność czytania. Stoisko z nabiałem - zabawa tematyczna: wykorzystanie zbieranych wcześniej opakowań, kartonów, plastikowych pojemników. Nauczycielka rozkłada wyrazy: "ser, kefir, mleko, margaryna, jogurt", które dzieci umieszczają w odpowiednich opakowaniach. B. Forma: Zakupy - słuchanie piosenki.
| - poznanie wiersza - wzbogacanie wiedzy na temat otaczającego świata - przygotowanie do nauki czytania
| - dziecko wymienia produkty, których składnikiem jest mleko - dziecko umieszcza wyrazy w odpowiednich miejscach
|
Dobre obyczaje - przełożył J. Waczków. Rozmowa na temat odpowiedniego zachowania w różnych sytuacjach, np. z przyjaciółmi, o prezentach, telefony. Dzieci same wypowiadają się na temat ilustracji prezentowanych przez prowadzącą - jak należy zachować się w przedstawionych sytuacjach. Po każdej wypowiedzi nauczycielka czyta wybrany tekst odpowiedni do ilustracji.
| - zwracanie uwagi na poprawny sposób wysławiania się
| - dziecko wie jak należy zachować się w różnych sytuacjach
|
ŚRODA |
Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenek poznanych w bieżącym roku. Rozpoznawanie głosów wydawanych przez zwierzęta żyjące w wiejskiej zagrodzie (można wykorzystać nagrania z kasety magnetofonowej). Zabawy ruchowe według K. Wlaźnik: Koniki, Szczur.
| - ćwiczenie słuchu - reagowanie na ustalony sygnał
| - dziecko rozpoznaje głosy zwierząt - dziecko wydaje głos charakterystyczny dla zwierząt domowych
|
Określanie ciężaru przedmiotów za pomocą wagi szalkowej według pomysłu E. Gruszczyk - Kolczyńskiej, E. Zielińskiej w książce Dziecięca matematyka. Dzieci określają położenie szal wagi. Przeliczanie ważonych przedmiotów. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Wykonanie makiety dwóch pastwisk. Na pierwszym umieszczone krowy z modeliny, wykonane przez dzieci. Na drugim szablony wycięte przez dzieci, wypełnione akwarelami w miejscach łat. Umieszczenie wykonanych zwierząt w kąciku tematycznym.
| - próby określania ciężaru różnych przedmiotów - wyrabianie sprawności palców - utrwalanie wiadomości dotyczących krowy i produktów powstających z mleka
| - dziecko potrafi ważyć na wadze szalkowej - dziecko stosuje określenia lekki, ciężki - dziecko nadaje odpowiedni kształt modelinie
|
J. Brzechwa: Zwierzyniec - słuchanie wierszy czytanych przez nauczycielkę. Gry i zabawy przy stolikach. Przestrzeganie ustalonych reguł.
| - wyrabianie umiejętności przyjmowania przegranej
| - dziecko uczestniczy w grze przestrzegając obowiązujących reguł
|
CZWARTEK |
Zabawy ruchowe ze śpiewem Dwóm tańczyć się zachciało, Pingwin, Rolnik sam w dolinie. Przygotowanie materiału do zajęcia plastycznego: kolorowego papieru do wydzieranki - każdy kolor w innym pojemniku; wycinanie elementów w różnych kolorach i umieszczanie ich w pojemnikach. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - pomoc nauczycielce w działaniach
| - dziecko współdziała z dorosłymi
|
Kozie mleko i jego przetwory - rozmowa na temat wyglądu, zwyczajów kozy, z wykorzystaniem ilustracji. Zapoznanie z wartościami mleka koziego i jego przetworami (ilustracje, opakowania po przetworach). Zdrowe kanapki - samodzielne dekorowanie kanapek różnymi gatunkami serów z dodatkami i bez. Między innymi: z cukrem, na słono, z warzywami.
| - wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie - wzbogacanie wiedzy dotyczącej pochodzenia przetworów mlecznych
| - dziecko wie, że kozie mleko jest zdrowe - dziecko chętnie degustuje wykonane kanapki
|
Ilustracje i tekst A. Weinhold: Co, jak, dlaczego? Centrum Edukacji Dziecięcej - Uważaj na jezdni. Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicy, połączone z oglądaniem ilustracji.
| - utrwalenie wiadomości na temat zachowania bezpieczeństwa
| - dziecko zna podstawowe zasady bezpiecznego poruszania się po ulicy
|
PIĄTEK |
Z czym kojarzy się wyraz - zabawa słowna. Nauczycielka podaje wyraz, a dzieci wymieniają wyrazy, które się z nim kojarzą, np. mleko - krowa, kefir, masło; sklep - lada, waga, towar. Zabawy integracyjne z dziećmi z innych grup.
| - wzbogacanie słownika dzieci - rozumienie znaczenia nowych słów
| - dziecko kojarzy wiele wyrazów z wyrazem podanym przez nauczycielkę
|
Utrwalanie zdobytych w ciągu całego tygodnia wiadomości. Zagadki, rebusy, tworzenie wyrazów poprzez dodanie sylaby. Słuchanie fragmentów miniatur programowych M. Musorgskiego: Obrazki z wystawy - połączone z oglądaniem reprodukcji. Wykonanie koktailu truskawkowego - wspólna degustacja.
| - kontakt z muzyką instrumentalną i malarstwem
| - dziecko w skupieniu słucha muzyki
|
Zabawy i gry planszowe przy stolikach. Porządki w kącikach zabaw.
| - rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
| - dziecko potrafi przyjąć przegraną |