aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > plany pracy
Kategoria: PLANY PRACY
Grupa wiekowa: dzieci 6-letnie
Miesiąc (propozycja): czerwiec
TEMAT TYGODNIA: Wszystko o mleku
Autor: Bożena Forma
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Wybór dyżurnych, ocena dyżurnych z poprzedniego tygodnia. Swobodne rozmowy z dziećmi, dzielenie się wrażeniami z wolnych dni. Zabawy ruchowe ze śpiewem Praczki, Uciekaj myszko do dziury.
- rozwijanie mowy wiązanej
- dziecko wypowiada się w zrozumiały sposób
B. Forma: Co wiemy o mleku - słuchanie opowiadania (można posłużyć się pacynką). Wprowadzenie pojęcia pasteryzacja. Rozwiązywanie krzyżówki. Wycinanie ze starych czasopism, folderów reklamowych, zdjęć, ilustacji produktów mlecznych. Tworzenie zbiorów: serów, napojów mlecznych, produktów służących do smarowania i pieczenia. Utrwalenie wiadomości na temat wartości odżywczych mleka i jego produktów.
- wyrabianie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat treści zawartych w opowiadaniu
- wykazanie ważnej roli zwierząt udomowionych w życiu człowieka, na przykładzie krowy
- wyrabianie umiejętności sprawnego posługiwania się nożyczkami

- dziecko odpowiada na pytania związane z tekstem
- dziecko rozumie znaczenie haseł
- dziecko wycina zdjęcia, ilustracje i umieszcza je w odpowiednim zbiorze

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [015]. Spacer w okolicy przedszkola. Zabawy dowolne.


WTOREK
Zabawy samorzutne przy stolikach. Pomoc w przygotowaniu do zajęcia. Urządzanie sklepu w kąciku tematycznym. Przygotowanie "monet" - wycinanie kółek z brystolu, wpisywanie na nich liczb 0 - 10. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [013].
- rozbudzanie zainteresowania działaniem osoby dorosłej
- dziecko chętnie współdziała z nauczycielką
J. Brzechwa: Wrona i ser - słuchanie wiersza. Rozpoznawanie smakiem różnych produktów mlecznych: masło, żółty ser, biały ser, ser topiony, śmietana, jogurt, serek homogenizowany. Gdzie umieścić wyraz - zabawa doskonaląca umiejętność czytania. Stoisko z nabiałem - zabawa tematyczna: wykorzystanie zbieranych wcześniej opakowań, kartonów, plastikowych pojemników. Nauczycielka rozkłada wyrazy: "ser, kefir, mleko, margaryna, jogurt", które dzieci umieszczają w odpowiednich opakowaniach. B. Forma: Zakupy - słuchanie piosenki.
- poznanie wiersza
- wzbogacanie wiedzy na temat otaczającego świata
- przygotowanie do nauki czytania

- dziecko wymienia produkty, których składnikiem jest mleko
- dziecko umieszcza wyrazy w odpowiednich miejscach

Dobre obyczaje - przełożył J. Waczków. Rozmowa na temat odpowiedniego zachowania w różnych sytuacjach, np. z przyjaciółmi, o prezentach, telefony. Dzieci same wypowiadają się na temat ilustracji prezentowanych przez prowadzącą - jak należy zachować się w przedstawionych sytuacjach. Po każdej wypowiedzi nauczycielka czyta wybrany tekst odpowiedni do ilustracji.
- zwracanie uwagi na poprawny sposób wysławiania się
- dziecko wie jak należy zachować się w różnych sytuacjach
ŚRODA
Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenek poznanych w bieżącym roku. Rozpoznawanie głosów wydawanych przez zwierzęta żyjące w wiejskiej zagrodzie (można wykorzystać nagrania z kasety magnetofonowej). Zabawy ruchowe według K. Wlaźnik: Koniki, Szczur.
- ćwiczenie słuchu
- reagowanie na ustalony sygnał

- dziecko rozpoznaje głosy zwierząt
- dziecko wydaje głos charakterystyczny dla zwierząt domowych

Określanie ciężaru przedmiotów za pomocą wagi szalkowej według pomysłu E. Gruszczyk - Kolczyńskiej, E. Zielińskiej w książce Dziecięca matematyka. Dzieci określają położenie szal wagi. Przeliczanie ważonych przedmiotów. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Wykonanie makiety dwóch pastwisk. Na pierwszym umieszczone krowy z modeliny, wykonane przez dzieci. Na drugim szablony wycięte przez dzieci, wypełnione akwarelami w miejscach łat. Umieszczenie wykonanych zwierząt w kąciku tematycznym.
- próby określania ciężaru różnych przedmiotów
- wyrabianie sprawności palców
- utrwalanie wiadomości dotyczących krowy i produktów powstających z mleka

- dziecko potrafi ważyć na wadze szalkowej
- dziecko stosuje określenia lekki, ciężki
- dziecko nadaje odpowiedni kształt modelinie

J. Brzechwa: Zwierzyniec - słuchanie wierszy czytanych przez nauczycielkę. Gry i zabawy przy stolikach. Przestrzeganie ustalonych reguł.
- wyrabianie umiejętności przyjmowania przegranej
- dziecko uczestniczy w grze przestrzegając obowiązujących reguł
CZWARTEK
Zabawy ruchowe ze śpiewem Dwóm tańczyć się zachciało, Pingwin, Rolnik sam w dolinie. Przygotowanie materiału do zajęcia plastycznego: kolorowego papieru do wydzieranki - każdy kolor w innym pojemniku; wycinanie elementów w różnych kolorach i umieszczanie ich w pojemnikach. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- pomoc nauczycielce w działaniach
- dziecko współdziała z dorosłymi
Kozie mleko i jego przetwory - rozmowa na temat wyglądu, zwyczajów kozy, z wykorzystaniem ilustracji. Zapoznanie z wartościami mleka koziego i jego przetworami (ilustracje, opakowania po przetworach). Zdrowe kanapki - samodzielne dekorowanie kanapek różnymi gatunkami serów z dodatkami i bez. Między innymi: z cukrem, na słono, z warzywami.
- wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie
- wzbogacanie wiedzy dotyczącej pochodzenia przetworów mlecznych

- dziecko wie, że kozie mleko jest zdrowe
- dziecko chętnie degustuje wykonane kanapki

Ilustracje i tekst A. Weinhold: Co, jak, dlaczego? Centrum Edukacji Dziecięcej - Uważaj na jezdni. Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicy, połączone z oglądaniem ilustracji.
- utrwalenie wiadomości na temat zachowania bezpieczeństwa
- dziecko zna podstawowe zasady bezpiecznego poruszania się po ulicy
PIĄTEK
Z czym kojarzy się wyraz - zabawa słowna. Nauczycielka podaje wyraz, a dzieci wymieniają wyrazy, które się z nim kojarzą, np. mleko - krowa, kefir, masło; sklep - lada, waga, towar. Zabawy integracyjne z dziećmi z innych grup.
- wzbogacanie słownika dzieci
- rozumienie znaczenia nowych słów

- dziecko kojarzy wiele wyrazów z wyrazem podanym przez nauczycielkę
Utrwalanie zdobytych w ciągu całego tygodnia wiadomości. Zagadki, rebusy, tworzenie wyrazów poprzez dodanie sylaby. Słuchanie fragmentów miniatur programowych M. Musorgskiego: Obrazki z wystawy - połączone z oglądaniem reprodukcji. Wykonanie koktailu truskawkowego - wspólna degustacja.
- kontakt z muzyką instrumentalną i malarstwem
- dziecko w skupieniu słucha muzyki
Zabawy i gry planszowe przy stolikach. Porządki w kącikach zabaw.
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
- dziecko potrafi przyjąć przegraną
odwiedzin: 21026079  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu