aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > plany pracy
Kategoria: PLANY PRACY
Grupa wiekowa: dzieci 5-letnie
Miesiąc (propozycja): maj
TEMAT TYGODNIA: Różne ptaki
Autor: Bożena Forma
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Zabawy samorzutne przy stolikach. Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenek o tematyce wiosennej. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- zachęcanie do występu przed rówieśnikami
- dziecko zna melodie i teksty poznanych piosenek
B. Forma: Zguba - poznanie opowiadania. Oglądanie zdjęć, ilustracji przedstawiających papugi. Zwrócenie uwagi na ich charakterystyczne cechy i zwyczaje. Papugi - zabawa słuchowa. Papuga - praca plastyczna zbiorowa (2-3 grupy). Na dużym arkuszu szarego papieru narysowany kontur papugi. Wypełnianie dużymi kawałkami gładkiej bibuły o różnych barwach. Po wyschnięciu wybrane dzieci wycinają papugi. Pozostałe wycinają kontury palm - pni i liści - narysowanych na kolorowym brystolu. Wszystkie elementy zostają umieszczone na tablicy tworząc obraz Papugi.
- kształtowanie postaw moralnych
- rozwijanie umiejętności manipulowania nożyczkami

- dziecko rozumie konieczność rezygnacji na rzecz innych
- dziecko zna wygląd i zwyczaje papugi
- dziecko trafnie ocenia postępowanie bohaterki opowiadania
- dziecko dokładnie wycina kontury

Zabawy z wykorzystaniem sprzętów ogrodowych w przedszkolnym ogrodzie.
- zwracanie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas działań
- dziecko przestrzega ustalonych zasad
WTOREK
Nawlekanie koralików na nitki według ustalonego porządku. (schemat układania według kolorów ułożonych na tablicy). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- rozwijanie sprawności manualnych
- ćwiczenie spostrzegawczości

- dziecko prawidłowo nawleka koraliki
B. Forma: Mam kanarka - słuchanie wiersza. Nauka tańca Koziorajka. Umieszczenie na tablicy ilustracji kanarka, słowika i papugi. Dźwięki z kasety magnetofonowej - zapoznanie dzieci z różnymi głosami wydawanymi przez ptaki. Zwrócenie uwagi na ich charakterystyczne barwy.
- kształcenie słuchu
- wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania

- dziecko wyróżnia spośród głosów charakterystyczne głosy słowika, kanarka i papugi
Wyjście na plac zabaw. Zabawy w piaskownicy.
- zachęcanie do tworzenia wysokich piaskowych budowli
- dziecko wie jak zabezpieczyć piasek, aby budowla się nie rozsypała
ŚRODA
Wyszukiwanie ptaków egzotycznych w albumach zawierających treści przyrodnicze. Ptaki - zabawa pobudzająco - hamująca.
- rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych
- dziecko opisuje ptaki na ilustracjach
- dziecko nazywa niektóre z nich

M. Kownacka: Razem ze słonkiem - fragment O leśnym doktorze co sośnie pomógł - teatrzyk cieni. Zapoznanie z treścią, podział na role (nauczycielka pełni funkcję narratora). Utrwalenie fragmentów przez dzieci poprzez ćwiczenia logorytmiczne, w których naśladują głosy bohaterów. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody R. Labana [001].
- doskonalenie mowy poprzez udział w ćwiczeniach i zabawach
- rozwijanie śmiałości poprzez udział w formach teatralnych

- dziecko naśladuje głosy zwierząt
- dziecko ucestniczy w zabawie

Odbijanie konturów ptaków przez kalkę techniczną. Zabawy dowolne.
- doskonalenie palców i dłoni
- dziecko dokładnie prowadzi linie tworzące kontur
CZWARTEK
B. Forma: Odblaskowe światełka - zapoznanie z wierszem, przygotowanie do pamięciowego opanowania. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- wyrabianie umiejętności określania następstw spowodowanych niewłaściwym zachowaniem na drodze
- przypomnienie zasad zachowania bezpieczeństwa podczas poruszania się po drogach

- dziecko wie jaką rolę pełni światełko odblaskowe
Porównywanie wielkości i liczebności ptaków. Na tablicy znajduje się szablon drzewa, stawu i łąki. Umieszczenie odpowiednich sylwet ptaków, zwrócenie uwagi, żeby z każdego gatunku były po dwa ptaki. Dzieci odpowiadają na pytania: "Ile ptaków znajduje się na drzewie?", "Czy ptaków nad stawem jest mniej czy więcej niż na drzewie?", "Których ptaków jest tyle samo?" Zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy poszczególnych gatunków. Utrwalenie pojęcia para. Porządkowanie według różnic i podobieństw: wskaż ptaki, które posiadają pióra w kolorze czerwonym, wybierz ptaki, które mają długie nogi, pokaż które ptaki są większe, a które mniejsze.
- utrwalanie pojęć matematycznych
- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia

- dziecko zna pojęcie para
- dziecko prawidłowo odpowiada na zadawane przez nauczycielkę pytania

Zabawy na przedszkolnym podwórku zabawkami z przedszkola (wózki, samochody).
- wdrażanie do szanowania zabawek
- dziecko wie, że zabawki wnoszone do sali należy umyć
PIĄTEK
Układanie puzzli przy stolikach. Utrwalenie tańca Koziorajka.


Rozwiązywanie zagadek o ptakach autorstwa B. Forma. Zamiast podania całego rozwiązania zagadki dzieci podają pierwszą głoskę. Na określony sygnał nauczycielki podają cały wyraz będący rozwiązaniem. Po rozwiązaniu zagadek nauczycielka umieszcza na tablicy ilustracje przedstawiające charakterystyczne środowiska dla różnych ptaków oraz rysunek klatki. Dzieci umieszczają sylwety ptaków (rozwiązania zagadek) w odpowiednim środowisku. Dzieci kończą rozpoczęte przez nauczycielkę zdania dotyczące ptaków, o których była mowa w zagadkach: "Kaczka to świetny...", "Usłyszałam pianie koguta - to znak...", "Mój znajomy ma papugę, która..."
- aktywizowanie myślenia
- wzbogacanie słownika
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej

- dziecko podaje prawidłowe rozwiązania zagadek
- dziecko wyróżnia pierwszą głoskę w wyrazie
- dziecko w logiczny sposób kończy rozpoczęte zdanie

B. Forma: Przy stole - słuchanie wiersza. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- wyrabianie nawyków związanych z kulturalnym zachowaniem się przy stole
- próby nalewania z wazy zupy, stosowanie noża i widelca podczas spożywania drugiego dania

- dziecko samodzielnie nalewa zupę
- dziecko używa noża i widelca
- dziecko wie jak zachować się podczas spożywania posiłków

odwiedzin: 21176265  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu